Wednesday, May 27, 2009

Lupa Skrip

Hujah yang menjadi rancangan kontroversi masa kini siaran TV9, telah menjemput Husam Musa dan Zahid Hamidi untuk membincangkan mengenai tajuk Politik Wang. Ini adalah kali kedua Zahid Hamidi menarik diri daripada perbincangan sebegini. Pertama berlaku ketika di PRK P059 Bukit Gantang yang mana pada ketika itu dua tokoh ini dijemput dalam satu forum bagi membincangkan mengenai krisis kerajaan Perak.





Yang muncul hanyalah Husam, dan Zahid tidak kelihatan. Mungkin pada ketika itu, Zahid takut hendak berdepan dengan hampir 10, 000 penonton yang hadir di dataran tersebut dimana tempat berlangsungnya forum tersebut. Namun kali ini, pentas yang disediakan adalah media arus perdana yang mana jutaan rakyat Malaysia menunggu untuk detik tersebut disiarkan.



Amat menghampakan apabila yang muncul bukanlah dua orang tokoh tersebut, tapi seorang yang menggelar dirinya penentang rasuah yang bernama Ezam Mohd Noor. Dulu Ezam berada bersama dengan PKR menentang UMNO. Kini dia bersama UMNO menentang PKR. Ezam berkata, dia kagum dengan UMNO yang banyak kes rasuah dan membongkarnya.


Dia kata lagi dia amat kecewa dengan pembangkang (PKR,PAS,DAP) kerana amat sukar untuk mendapat keadaaan sebegini dalam mereka. Menurutnya UMNO ni jujur dalam membongkar kes rasuah dalaman mereka. " Dimana ada kuasa, disitu ada rasuah " itulah ucapannya. UMNO sebuah parti yang lama memerintah, sudah tentu banyak kes rasuah.


Dia juga turut menyanggah parti Islam kerana tidak bersifat terbuka dalam menangani politik wang. Baginya, Islam itu sempurna bukan parti Islam. Gaya cakapnya macam hebat. Rupanya ada orang Bukit Gantang yang sedang menonton boleh berbahas dengan gaya yang lebh macam dia. Bila masanya PAS mengatakan parti mereka sempurna Encik Ezam???????


Kalau kamu sebagai orang Islam, tak tahu nak buat pertimbangan menurut agama kamu, kenapa bercakap lebih dari bertindak???

Sering kali dalam siaran tersebut, kamu ditanya mengapa tidak membuat pendakwaan terhadap pembangkang yang kononnya terlibat dengan politik wang. Kamu tergagap-gagap nak jawab. Agak hairanlah kamu sekarang ni. Dulu percakapan kamu lancar dan seumpama penuh kebenaran. Namun kini percakapan kamu seolah-olah seorang pelakon yang lupa skripnya. Kalau betul kamu bertindak dan memikir dari sudut agama Islam, lakukanlah dengan lunas yang betul.

PAS sendiri tidak sesekali menyatakan mereka sempurna. Hujah Ezam sering kali tersekat apabila dia mencari-cari apa yang hendak dikatakan seterusnya. Pengerusi bertanya mengenai pendedahan mengenai misteri 6 kotak rahsia yang didedahkannya. Jawapannya masih seperti seorang pelakon yang terlupa akan skripnya. Apa sudah jadi?? Dua orang besar yang ditunggu, yang lupa skrip pula yang muncul.

2 comments:

  1. Husam dan Zahid sama-sama pengecut, Ezam jugak yg berani... respek sama ezam...

    ReplyDelete
  2. berani cakap merapu...tahniah ezam, kerana telah berjaya membodohkan diri sendiri

    ReplyDelete